Turkije is een probleem voor de NAVO

Het incident met het neergehaalde Russische vliegtuig bij de grens tussen Syrië en Turkije legt de vinger op een probleem waar de NAVO mee worstelt. Veel wijst erop dat Turkije het lidmaatschap van de NAVO gebruikt voor hen eigen belang in verband met oliezaken met de terroristische staat IS.

Niemand is de dreiging ontgaan welk de terroristenstaat IS uitoefent in het Midden-Oosten, en ook meer recent in Europa. De gewelddadige sekte is niet makkelijk te bestrijden en heeft veel militair materieel, maar ook sterke economische bronnen. Hoe de IS precies zijn terroristische activiteiten financiert verschillen de meningen over, maar in principe is iedereen het over eens dat de verkoop van olie een belangrijk deel uitmaakt van de inkomsten.

Maar als de IS geld kan verdienen met zijn olie moet er een koper zijn, de vraag is wie? De laatste tijd heeft Rusland een groot aantal voertuigen gebombardeerd die volgens opgave voor olietransport werden gebruikt, waaruit blijkt dat het transporteren van olie over de weg gebeurt. Maar welke weg neemt de IS om zijn afnemers te bereiken?

Als we op de kaart kijken met de gebieden die onder controle van de IS zijn zien we een duidelijk patroon. Een vereenvoudigd beeld laat al lange tijd zien dat de IS-gedomineerde gebieden ten noordwesten beginnen van de hoofdstad van Irak, Bagdad. Daarna vertakt het zich in noordwestelijke richting, door de stad Raqqa wat informeel als de hoofdstad van de IS wordt gezien, met verder diverse vertakkingen naar Turkije.

Het is niet hoofdzaak om alle gebieden te controleren, het zijn vooral de wegen die naar Turkije leiden waar de IS veel energie en moeite voor doet om zeker te stellen. Een teken zijn de langdurige gevechten om de stad Kobane, een stad bij de grens van Turkije. Waarom was het voor de IS zo belangrijk om juist over deze stad controle te krijgen? Er is geen twijfel dat de IS aanzienlijke middelen heeft geïnvesteerd in het proberen om de controle over Kobane krijgen, het is duidelijk dat het van grote waarde is voor de terroristische staat.

Als we ons voorstellen dat er olietransporten naar Turkije plaatsvinden en op de kaart kijken, blijkt Kobane een uitstekende grensovergang te zijn om de olie over de IS gecontroleerde wegen richting Noorden te sturen. Dit versterkt het beeld wat Rusland beschrijft  – dat Turkije betrokken is bij de financiering van de terroristische staat.

Maar het is de IS niet gelukt om de controle over Kobane te handhaven, dat hebben de Koerden tegengehouden. Bij de bewering van Rusland dat Turkije olie koopt en grof geld verdient met oliezaken met de IS terroristenstaat is het in het interesse van Turkije om de Koeren in het noordwesten van Syrië te verzwakken. Die staan in de weg van de Turkse economische belangen.

En inderdaad, het regent rapporten waaruit blijkt dat Turkije meer gefocust is op het oorlogvoeren met de Koerden dan met de terroristen van de IS. Het is niet alleen de olieroute die richting olieverkoop naar Turkije wijst, maar ook de acties van Turkije wijzen in die richting.

Voorafgaand van het neergeschoten vliegtuig had Rusland steeds meer zijn focus verlegd op het bombarderen van de trucks die, zoals gezegd, gebruikt werden door de IS om hen olie te verkopen. In dit licht gezien wijst het erop dat het waarschijnlijker is dat het Russisch vliegtuig om deze reden is neergeschoten dan de verklaring die Turkije geeft. Dat een Russisch gevechtstoestel een paar seconde hun luchtruim heeft geschonden.

Zodra het duidelijk werd dat een Russische Su-24 was neergeschoten door een Turkse F-16 zou een rationeel gedrag van Turkije zijn om contact op te nemen met Rusland om het op de gebruikelijke diplomatieke manier op te lossen, de normale procedure, de diplomatieke omgangsvormen. Maar niet voor Turkije, die neemt meteen contact op met de NAVO en eist een spoedvergadering.

Dit gedrag laat zien dat Turkije de NAVO wil misbruiken voor zijn eigen interesses die bedreigd worden door bombardementen op olietransporten van de IS. Wat Stoltenberg (Secretaris-generaal van de NAVO) meteen begreep, dit is de reden waarom Stoltenberg in zijn retoriek de situatie afkoelde in plaats van Rusland scherp te veroordelen.

Hier loert een scheur onder het oppervlak van de NAVO. Het Turkse belang om zaken met de terroristen van de IS te doen brengt Turkije in conflict met Rusland. Een conflict waar de NAVO niet in geïnteresseerd is.

Gelijktijdig blijft de NAVO vastgeketend aan Turkije door de militaire alliantie artikel 5 – als Rusland en Turkije in een militair conflict geraken, is de NAVO gedwongen Rusland aan te vallen. Wat zowel de NAVO als Rusland begrijpt, dat is de reden waarom Rusland zich koest houdt, en niet militair ingrijpt tegen Turkije naar aanleiding wat er gebeurd is.

Het opportunistische krijgsgeweld van Turkije kan er wel toe leiden dat het zich steeds meer isoleert van de NAVO. Waar Turkije in elk geval iets bewijst – dat ze een probleem zijn.

Een NAVO-probleem.

Bron:

http://nyheteridag.se/turkiet-har-blivit-ett-problem-for-nato/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s