Mijn waakzame hondje

Gister namiddag om een uur vijf sloeg mijn hond aan in de voortuin, een 45 kilo zware witte herder met in de buurt de bijnaam Isbjörn (ijsbeer). Iedereen loopt voor hem om en rent met zijn hondje onder de arm weg als ze hem zien aankomen. Terwijl het eigenlijk een goedzak is die zich van geen kwaad bewust is van de miscommunicatie om hem heen. Hij kan praten en verstaat drie verschillende talen, Zweeds, Engels en Nederlands. Het spreken heeft die wat meer moeite mee, doet die nog steeds in hondentaal, maar hij verstaat meer talen dan een moslim immigrant of het islamzusje van je broer. Dat blaffen van hem is een soort morse code met een hogere uithaal op de streep. In de loop der jaren hebben we elkaar leren begrijpen, leren communiceren. We praten regelmatig met elkaar.

Dus hij slaat aan in de voortuin, in alarm, met hondentaal, in het donker, wat regelmatig om een uur of vijf in Zweden in de winter voorkomt, vreemd persoon voor het huis, dat gaat zo, woef woef woef, kleine pauze, woehoefwoefhoefwoehoef, wat betekent dat er stront aan de knikker is.

Dus ik naar buiten, kijken welke onverlaat mijn erf durft te betreden.

Roep mijn ijsbeer terug en dirigeer hem naast me. Zittend maar dreigend waakzaam. Schuifelt uit de duisternis een Zweedse trol naar voren, met te veel makeup, zwarte bogen om de oog met een gepensioneerde leeftijd. De goedmens voor mijn deur. Het tragische ouwe linkse bejaarde vluchtelingpromotiedwergkutje, met teveel zwarte make-up. Of ik nog een bijdrage wou leveren aan de “vluchtelingen”.

Lelijke taart. Het duurt altijd even voordat ik bij begrip in de waanzin kom. Maar dat was een split second.

Het antwoord kwam al snel, en wat dan wel weer leuk was dat mijn nageboorte, mijn zoontje, die het gebeuren achtervolgd was, schaterlachend bij de deur stond.

Ik kon het niet laten:

“Keep your refugees and stick it in your ass.”

Geef een reactie

