Kopvod valt door de mand

sluiersmeris

Donna Eljammal wordt van school gestuurd

Donna Eljammal, 30, kreeg een paar jaar geleden veel media-aandacht als eerste hoofddoekdragende politiestudente. Nu klaagt ze de politie aan voor discriminatie – omdat ze als aspirant heeft gefaald.

In het najaar van 2011 schreef een reeks Zweedse media lovend over Donna Eljammal, waar ze werd omschreven als de eerste vrouw aan de Politieacademie in Zweden die een hidjab (islamitische hoofddoek)droeg. In een artikel in Expressen werd de 30-jarige geprezen als een “pionier” en mocht ze onder andere verkondigen dat ze haar hidjab meer als een voordeel ziet dan een nadeel.

Tussen januari en november vorig jaar deed Eljammal haar politie opleiding in Södertälje. Na vier maanden verlenging is ze alsnog niet geslaagd – naar eigen zeggen omdat ze gediscrimineerd wordt.

“Ik had vaak het gevoel dat ik in mijn studieomgeving gediscrimineerd werd omdat ik de eerste politieagente ben die een hidjab draagt. Bovendien zijn mijn andere aspirant collega’s op een andere manier beoordeeld, de toelatingseisen zijn voor mij verhoogd omdat ik er teveel bovenuit stak. Dat heeft een van de politieleraren ook toegegeven”, schrijft Eljammal in haar aangifte aan de DO, Diskrimineringsombudsmannen, (De Discriminatieombudsman).

Eljammal schrijft verder dat ze zich ook tot de Politievakbond heeft gericht om het geschil op te lossen, maar tevergeefs, ondanks verhandelingen met haar werkgever is ze niet aangenomen als politieagente.

Verleden week was de politie gedwongen voor het gerecht te erkennen dat er bij acceptaties op de politieacademie een omvattende etnische en gender discriminatie plaatsvindt. Vier Zweedse mannen kregen ieder 1100 euro schadevergoeding toegekend wegens discriminatie.

Bron:

http://www.friatider.se/snut-i-sl-ja-fick-underk-nt-skyller-p-diskriminering

Geef een reactie

