Zweedse zweefkut

dasmooikut

Ewa Saren, directrice van de immigranten gedomineerde Bredäng School in Stockholm, wil alle scholen in Stockholm een quota immigranten verplicht stellen. Zij vraagt zich ook af  wat kennis is en benadrukt dat het belangrijk is de nationale doelstelling te bereiken.

– Deze kinderen geven zoveel wat ook andere scholen kan bevruchten, zegt ze over haar immigrantjes tegen Fria Tider.

Verleden week werd in een artikel van de Zweedse krant Svenska Dagbladet de twee scholen Bredängsskolan en Mälarhöjdensskolan in Stockholm met elkaar vergeleken. Op de eerst genoemde school is meer dan 90 procent van de leerlingen immigranten en op de andere meer dan 90 procent van de leerlingen Zweden.

bredangsskolan

Ewa Sarén is hoofddirectrice van de Bredängsskolan en beklaagt zich erover dat niet meer scholen kunnen delen in de rijkdom wat haar immigranten gedomineerde school heeft.

– Zouden we onze allochtone schoolkinderen beter verdelen konden ze alle scholen bevruchten, zegt ze, en vervolgt:

– Ik heb eigenlijk medelijden met al die scholen waar deze studenten nog steeds ontbreken.

Behalve dan dat het verschil zichtbaar is in de klas en op het schoolplein, komt het contrast tussen de beide scholen ook duidelijk naar voren in Salsa – Skolverkets statistikdatabas för alla skolor i hela Sverige (Schoolresultaat statistiekdata voor alle scholen in Zweden). 94 procent van alle leerlingen op de Mälarhöjdensskola bereikte vorig jaar de nationale doelstelling, wat inhoudt dat ze alle vakken met voldoende resultaat hadden behaald om naar de negende klas over te gaan. Het overeenkomstige resultaat van de Bredängsskolan was slechts 40 procent.

Wanneer Fria Tider telefoneert met Ewa Sarén en haar nader vraagt over haar uitspraken verklaart ze dat scholen die geen overvloed van allochtonen ondergaan iets missen:

– Ze geven kolossaal veel met hun taal en cultuur en andere dingen aan de Zweedse kinderen, zegt ze, en vervolgt:

– Deze kinderen geven zoveel wat ook andere scholen kan bevruchten, ik ben al jarenlang leidinggevend aan dit soort scholen, en ben van mening dat dit optimaal is.

Als men de uitkomst van Salsa statistieken beschouwd is het slechts 40 procent van uw studenten op de Bredängsskolan die de nationale doelstelling heeft bereikt?   
– Misschien is dat zo.

Wat betekent dat zes van de tien leerlingen op uw school niet de doelstelling heeft bereikt. Hoe moet ik dat vergelijken met de Mälarhöjdensskolan waar 94 procent de doelstelling heeft bereikt?
– Dat moet je niet met elkaar vergelijken.

Wat bedoelt u? Dat je geen uitkomsten met elkaar mag vergelijken?
– Gaat u verder, zodat ik begrijp wat u bedoelt.

Men zou dus uw uitspraak kunnen betwijfelen dat het werkelijk een gemis is niet uw leerlingen in school op te menen?

– Daar wil ik tegenvraag tegenover stellen. Wat is kennis? Wat in de Salsa toets niet wordt meegewogen is dat onze immigratie schoolkinderen tweetalig zijn. Ze zijn in twee talen thuis, dat is een grote bekwaamheid wat niet opgenomen wordt. En ze hebben ook nog is een andere cultuur, ze bezitten kennis van een ander land.

– Ze bezitten zoveel kennis wat niet wordt gemeten. En ik kan het weten, ik werk al dertig jaar met deze kinderen. Het is zorgelijk dat andere niet zien wat voor rijkdom en kennis deze kinderen bezitten om aan een ander te geven. We moeten praten over de verrijking wat deze kinderen ons kunnen schenken in plaats van de problemen wat ze brengen.

Maar even rustig nu, is het niet zo dat een school als een doelstelling heeft een leerling zoveel mogelijk leerstof bij te brengen om later succesvol een baan te vinden? Meer dan de helft van uw leerlingen op school halen dat doel niet.

– Dat behalen onze leerlingen ook. Maar ze hebben er wat meer tijd voor nodig. We zijn bezig om ze kennis bij te brengen. Maar het duurt wat langer. Veel van hun spreken geen Zweeds al ze op school komen. Dat begrijp je toch? Het is belachelijk onze immigratie schoolkinderen te vergelijken met die van de Mälarhöjdensskola.

– Nu begrijp ik wat je bedoeling is, nu begrijp ik waar je naar toe wil. Ik praat niet meer met je. Ik denk dat jij en ik op een andere manier tegen mensen aankijken.

Bron:

http://www.friatider.se/rektor-vill-kvotera-invandrare-pa-alla-skolor-lat-dem-befrukta-skolorna

3 gedachtes over “Zweedse zweefkut

    • Why a “balanced discussion”? Should not the “discussion” be an exchange of data, facts, and critical analysis, only? “Balanced” implies (an inappropriate) pre-judgement of the political ramifications of the content and conclusions before having seen either, and discarding or including accordingly. “Balanced” smacks of US politicians always wanting to act in a â€âna-partisibœ€ way, as if being bi-partisan is the goal, rather than producing a proper law or appropriation.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s